Nikon Imaging | Evropa | Slovenija

Najboljši nasveti za fotografiranje čudovitih sončnih zahodov

Sončni zahodi spadajo med najbolj priljubljene fotografske motive in najboljše pri njih je, da so vir večnega zadovoljstva. Tudi ko se sonce spusti pod obzorje, lahko da večerna zarja, ki približno dvajset minut pozneje osvetli nebo, resnično lepe rezultate. Preizkusite naše nasvete za čim boljši izkoristek teh čarobnih trenutkov.

©Neil Freeman | Nikon School

• Priročen način za napoved obetavnega sončnega zahoda je opazovanje oblakov: visoki, razpršeni oblaki daleč narazen so idealni, saj bo vsak posamezen oblak pobral malo svetlobe in barve ter ustvaril vizualno prijeten prizor. Plastoviti oblaki niso dobro znamenje! Znak za spodoben sončni zahod je velikokrat tudi deževen dan – če se deževni oblaki približno v času sončnega zahoda razpršijo, vas lahko čaka zmagoviti posnetek.

• Ko fotografirate sončni zahod, je treba reagirati hitro – na voljo imate morda 20 minut, da kaj naredite, in fotografija je lahko iz minute v minuto zelo drugačna zaradi načina, kako se svetloba odbija od različnih stvari in kako se spreminja njena intenzivnost. Zelo pomembno je, da si vse pripravite vnaprej, saj boste zamudili najboljše trenutke, če boste na primer motovilili s stativom.

• Za resnično dobre, slikovite posnetke sončnega zahoda običajno potrebujete malo več kot le sončni zahod – v kadru potrebujete motive v ospredju, bodisi oblike, sence, podrobnosti ali teksture, oblaki in ptice na nebu pa so tudi lahko v pomoč, če želite dodati globino in zanimanje ter prizor oživiti.

• Običajno potrebujete osvetlitev, daljšo od ene sekunde (če je sonce že za obzorjem), zato je nujno, da čim manj stresate fotoaparat, kar pomeni, da je pametno uporabiti stativ in sprožilec na kabel ali samosprožilec na fotoaparatu. Ko bo svetlobe vse manj, boste ugotovili, da potrebujete vse daljši čas zaklopa. Sproti pregledujte fotografije na zaslonu in po histogramu (glejte spodaj) in po potrebi za naslednji posnetek povečajte čas osvetlitve. Za podrobnosti v ospredju, ki so samo silhuete, pa povečajte čas zaklopa, vendar ne pretiravajte in ne vključite preveč podrobnosti v silhueti, saj bi to s svojo črnino lahko prevladalo na sliki.

• Ko je sonce še na nebu, nastavite prioriteto zaslonke (način A na fotoaparatu), ter samodejni ISO, če fotografirate iz roke, in fotoaparat bi tako moral poskrbeti za uravnoteženo osvetlitev, ko na nebu zmanjkuje svetlobe. Če ob sončnem zahodu, ko se svetloba tako hitro spreminja, uporabite ročni način (M), boste morali za ohranitev dobre osvetlitve stalno prilagajati nastavitve fotoaparata, kar pomeni, da boste imeli manj časa za ocenjevanje svetlobe in kompozicije fotografije. Če potrebujete daljši čas zaklopa, lahko uporabite filter nevtralne gostote ali uporabite manjšo zaslonko, na primer f/11 ali f/16. Nizke vrednosti ISO, na primer 64 ali 100, prav tako omogočajo večjo kakovost slike in daljše čase zaklopa.

Če v mraku ali v modri uri in ko se sonce skrije še vedno fotografirate v načinu s prioriteto zaslonke, lahko s fotoaparatovo funkcijo kompenzacije osvetlitve natančno nastavite osvetlitev, tako da bo zagotovo pravilna. Če pa želite popoln nadzor nad osvetlitvijo, si lahko s preklopom v ročni način (M) zagotovite še večji nadzor nad časom zaklopa in nastavitvami zaslonke.

Če želite, da bodo fotografije izjemno ostre tudi pri slabi svetlobi, lahko izbirate med samodejnim ali ročnim ostrenjem. Če uporabljate samodejno ostrenje, omogoča uporaba osrednje točke ostrenja pri slabi svetlobi hitrejše ostrenje. Če je ostrenje še vedno težavno, na ohišju objektiva in fotoaparata preklopite na ročno ostrenje, vklopite pogled v živo in nato z zaslonom na dotik ali z gumbom plus povečajte sliko na zaslonu LCD. Nato obroč za ročno ostrenje na objektivu obračajte, dokler ni motiv popolnoma oster. Tretja možnost je, da objektiv vnaprej izostrite na motiv in zaklenete ostrenje, medtem ko je še svetlo.

• Če želite v prizor v mraku vključiti luči, na primer iz osvetljenih stavb ali uličnih svetilk, bodite previdni pri merjenju – šibka svetloba lahko merilnik zavede, tako da nastavi daljši čas osvetlitve in se osvetli velik delež temnejših predelov slike, ampak to bo imelo za posledico osvetljene dele, ki bodo preosvetljeni in pregoreli. Za obvladovanje tega uporabite kompenzacijo osvetlitve – najbrž boste potrebovali nekaj stopenj podosvetlitve, če je večina prizora temnega. Nekoliko podosvetlitve v prizorih s sončnim zahodom bo tudi poudarilo barve.

• Poskrbite, da bodo nastavitve prave, in to ne le s preverjanjem slike na zaslonu LCD, temveč tudi s preverjanjem histograma. Histogram je grafična predstavitev nabora tonov na fotografiji – takojšnja analiza slike, ki ste jo pravkar posneli – in pri fotografijah sončnega zahoda vam takoj pove, ali imate tisti trenutek premočno osvetlitev in prežgane osvetljene dele posnetka. Pazite na izgubo podrobnosti v svetlih delih – močna koncentracija nazobčanih vrhov na desni strani histograma. Če je na sliki sonce, se bodo najbrž na nekaterih svetlih delih izgubile podrobnosti, toda v glavnem ne bo nič narobe, dokler je večji del krivulje histograma na sredini grafa.

• Večina zgornjih nasvetov velja tudi v primerih, ko sončni zahod snemate v videoposnetek. Če fotografirate naravnost v zahajajoče sonce, pazite na to, da ne bo notranji odboj v objektivu izbrisal podrobnosti. To lahko preprečite tako, da izberete manjšo zaslonko, ki bo prepustila manj svetlobe in tako zatemnila prizor, ali uporabite polarizacijski filter, ki blokira odvečno svetlobo, oziroma difuzijski filter, ki jo razprši. Drug pristop bi bil tak, da iz slike umaknete sonce in se raje skoncentrirate na pokrajino, ki jo osvetljujejo ugašajoči sončni žarki (to deluje tudi pri fotografijah). Če si želite pri urejanju posnetkov pustiti več prostora, poskusite ujeti kolikor se da veliko obeh vrst prizorov, dokler še imate svetlobo.

Šest hitrih nasvetov

1. Vedno fotografirajte v datoteke z obliko zapisa RAW (NEF), da boste imeli v sliki karseda veliko podatkov, s katerimi se boste potem v postprodukciji lahko poigrali.

2. Izberite nastavitev beline »dnevna« ali »senca«, da boste lahko ujeli nebo v somraku kot temno modro in morebitno svetlobo žarnic kot toplo rumeno-oranžno. Če fotografirate v obliki zapisa RAW, pa boste lahko pozneje z računalnikom popravili morebitne nepravilnosti glede nastavitve beline.

3. Splošno osnovno pravilo: Sonce na nebu? Prioriteta zaslonke. Sonce je že zašlo? Ročna osvetlitev.

4. Fotografiranje sončnega zahoda z bliskavico lahko izpade preveč očitno, vendar lahko ustvarite bolj naraven vtis, če čez bliskavico namestite filter za učinek žarnice ali učinek tople svetlobe.

5. Uporabite prehodni filter nevtralne gostote (ND), in sicer tako, da bo prehod poravnan z obzorjem, ker bo tako kontrast med svetlejšim nebom, osvetljenim z zahajajočim soncem, in temnejšim ospredjem uravnotežen.

6. Če niste nočna ptica, fotografirajte sončne zahode jeseni in pozimi, ko je zaradi krajših dni sončni zahod v Evropi lahko že ob 15.30, odvisno seveda od tega, kako daleč na severu ste (dlje ko greste na sever, prej zimsko sonce zaide).

Članek in fotografije je prispeval Neil Freeman.