Nikon Imaging | Evropa | Slovenija

Fotografiranje žuželk in drugih malih bitij

Na svetu je več kot milijon znanih vrst žuželk in številna mala bitja so tik pred vašimi vrati. Mimogrede, žuželke so artropodi oziroma členonožci. Če naj bo bitje v kategoriji žuželk, mora imeti telo sestavljeno iz členov, poleg tega pa šest nog, par tipalnic, sestavljene oči in v nekaterih primerih krila. Tudi druga bitja, kot so pajki in škorpijoni, so členonožci, vendar ne sodijo med žuželke. Fotografiranje žuželk in drugih malih bitij je lahko zelo zabavno. Če želite odkriti popolnoma nov svet bližnjih posnetkov ali makro fotografije, vam ni treba nič dlje kot do vrta.

Nekaj hitrih nasvetov za makro fotografijo:

Prvo osnovno pravilo za fotografiranje bližnjih posnetkov je, da se morate motivu približati. Za fotografiranje žuželk potrebujete makro objektiv, s katerim boste lahko ostrili zelo blizu motiva. Makro objektiv (Nikon jih imenuje objektivi Micro-NIKKOR) omogoča fotografiranje izbranih motivov v skoraj resnični velikosti.

Za stabilizacijo fotoaparata boste potrebovali tudi stativ, zlasti če uporabljate teleobjektiv ali dolg čas zaklopa. Pri fotografiranju s stativom je za sprožanje zaklopa najbolje uporabiti kabelski sprožilec. Nekateri fotografi pred sprožanjem zaklopa poleg tega še zaklenejo zrcalo fotoaparata D-SLR. S tem še dodatno zmanjšate možnost premikanja. Če nimate kabelskega sprožilca, lahko namesto tega uporabite samosprožilec fotoaparata.

Glede na to, koliko se lahko približate, boste kader lahko zapolnili s celotnim telesom žuželke ali pa samo z delom telesa, na primer z glavo ali s tipalkami. Pazite, da vas ne piči.

Žuželke imajo izjemno zanimiva telesa in eden od ciljev bližnjih posnetkov narave je poudariti vso barvo in podrobnosti življenja žuželk. Dobra makro fotografija fotoaparat osredotoči na oči, noge in telesa teh bitij in njihov mikro svet. Če pajka na primer fotografirate v mreži, bo zgodba zanimivejša.

Tudi barva ozadja je pomemben dejavnik kompozicije. Če je motiv temne barve, tako kot so mnoge žuželke, ga bo fotografija na svetlejšem neizostrenem ozadju izpostavila in gledalčevo pozornost osredotočila nanj.

Če želite, da žuželka izstopa iz ozadja, uporabite majhno globinsko ostrino. Globinska ostrina je opredeljena kot območje pred motivom in za njim, ki je izostreno. Določa jo nastavitev zaslonke. Nizke vrednosti f, na primer f/2,8, dajejo majhno globinsko ostrino, ki pozornost usmeri na motiv, ozadje pa je neizostreno.

Še en pristop fotografov, ki svoje motive izbirajo v naravi, je postavitev fotoaparata, tako da je močno osvetljen motiv fotografiran na temnem ozadju. Če dobro osvetljen motiv fotografirate pri močni dnevni svetlobi ali doosvetlite z bliskavico, bo temno ozadje slabše osvetljeno in zato videti skoraj črno. Ta učinek naredi temno enakomerno ozadje, na katerem motiv izstopa.

Če pa sta motiv in ozadje oba dobro osvetljena, bo žuželko morda težko ločiti od okolice. Če za motiv postavite običajen predmet, kot je kos blaga ali list papirja, lahko deluje kot prenosno studijsko ozadje in žuželko loči od navadnega ozadja in okolice.

Žuželke se več gibajo, ko je toplo, zato jih fotografirajte zgodaj zjutraj ali zvečer, ko je hladneje in so bolj umirjene. Tudi razpoložljiva svetloba ob teh urah bo primernejša.

© Kristina Kurtzke

D3S, AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED, 1/1000 s, f/5,6, ISO 200, ročno, matrično merjenje

© Kristina Kurtzke

D3S, AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED, 1/1000 s, f/5,6, ISO 200, ročno, matrično merjenje To je ista fotografija čebele, prikazana na desni, vendar izrezana. Če lahko fotografijo v celoti kadrirate v fotoaparatu, je sicer odlično, vendar ne pozabite, da jo lahko v računalniku vedno obrežete in se z njo tudi na druge načine poigrate.

Kot pri vseh vrstah fotografije, boste najbolj dramatične in lepe rezultate dosegli s preprostimi bližnjimi posnetki. Potrpežljivost in vztrajnost bosta poplačani. Dobra globinska ostrina in izpostavljanje motiva sta dve točki, ki si ju velja zapomniti za odlične makro fotografije.